Kvällens boktips

Jag har en bekännelse. Jag är en riktig bokmal och älskar att försvinna in i böckernas värld för en timme eller två. Denna sommar har det dock gått lite knaggligt på den fronten och jag har stundtals fajtats i en riktig uppförsbacke.

Sedan i maj (!) har jag nämligen kämpat mig igenom "En dag" av David Nicholls - inte för att den var särskilt dålig utan mer för att den var...seg. Ett gäng sidor för lång liksom. Häromveckan lyckades jag äntligen komma både in i den och ut ur den, vartefter jag kvickt hoppade vidare till den smått fantastiska "Sankta Psyko" av Johan Teorin. För er som inte läst den kan jag rekommendera den varmt, det var verkligen en nervkittlande berättelse som var svår att lägga ifrån sig!

När deckaren var utläst var det dags för något betydligt mer lättsmält och lotten föll således på Ann Söderlunds hillariösa "Men vi knullar ju ändå inte". Häromdagen när jag satt på tåget och läste den fick jag verkligen anstränga mig för att inte skratta högt och hysteriskt åt alla dråpligheter och därmed locka till mig misstänkta blickar från mina stackars medpassagerare. Lite i stil med Mia Skäringer var hon, den där Söderlund, och jag rekommenderar verkligen boken till alla som vill få sig ett gott skratt åt livets små och stora umbäranden!

Bjuder på ett citat av fröken Söderlund som sista punchline för i afton:

"Vi är en så kort stund på den här jorden, och så ruskans länge någon helt annanstans. Då är det lika bra att passa på och vara lite glad, kåt och tacksam. Att ta dom där sjumilakliven rätt in till varandras viskande löften om att leva här och nu. Himlen kan inte vänta. Och hjärtat slår aldrig på halvfart hur mycket vi än försöker. Vi har vad vi har och det är som Forrest Gumps mamma sa: 'Life is like a box of chocolate, you never know what you're going to get.' Och så gott den där trillingnöten smakar om vi bara tar oss tid att känna efter!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback