Ett möte med scientologikyrkan

Dagen idag har bjudit på en bristfällig föreläsning om hinduism (som inte riktigt motsvarade våra förväntningar - överhuvudtaget!) samt ett spännande möte med scientologerna. Halv två i eftermiddags befann oss nämligen jag och Loella i kyrkan i Arlöv för en intervju och ett besök, och det var verkligen lärorikt att komma dit och (åtminstone försöka) bilda sig en bättre uppfattning. Ett par timmars samtal, film och böcker senare hade vi lärt oss om allt ifrån dianetik och auditering till livets åtta dynamiker, och överösta med kunskap stapplade vi ut i den kyliga novemberkvällen och sa hejdå till scientologerna. Även om religionens innehåll lämnade en hel del skepsism från min sida blev jag ändån lite rädd för att det hela lät så vettigt. Förmodligen hade utövarna vi mötte pluggat stenhårt vid kommunikationskurserna.

Vad vi framförallt tar med oss ifrån detta är det möte som förmodligen aldrig skulle kommit till om det inte varit för den här kursen. Jag tror att det är i det verkliga mötet med religionerna som skapar den bästa förståelsen och toleransen, och genom vårt fördjupningsarbete fick vi en jättebra möjlighet att komma i kontakt med människor som vi förmodligen inte hade träffat annars. För att förstå att äpplet har ett kärnhus måste man se till såväl yta som till djup, och genom att betrakta saker från olika perspektiv skapas det också en förståelse och en empati. Det tycker jag är viktigt att bära med sig här i livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback