En bloggig julkalender, lucka 13

Idag var vi uppe i tidiga ottan för att inleda luciadagen med lussetåg på tvn. Med sömndrucka ögon gjorde vi allt för att hålla oss vakna, vilket resulterade i en ömsom slummer och en ömsom julstämning. Med andra ord precis som det ska vara!

Dagen har sedan stavats förberedelser inför fördjupningsredovisningen i form av finlir på powerpointen, vilket framåt kvällskvisten ersattes av en betydligt trevligare höjdpunkt i form av en luciafika med mina härliga jikentjejer. Snacket och skratten visste inga gränser, och samtalsämnena varierades till det oändliga med alltifrån underhållande stockholmsdialekter till oförglömliga tentaminnen och diverse livsuppdateringar. Min söndag kunde knappast fått ett mysigare slut - så tack Jeanette, Charlotte och Jessica för en övertrevlig afton!

Så vad är en luciadag utan en lucia? Ungefär precis som en pepparkaka utan peppar (?!), och därför är det inte mer än rätt att vi kastar in en bild ur min barndoms arkiv. Bilden är tagen under det stämningsfulla luciatåget på kyrkans barntimme (ja, där jag kommer ifrån blir traktens ungar uppfostrade i den hårda skolan) då jag mest av allt ville kasta luciakronan all världens väg. Inte vet jag om det var glittret eller kronkanten som kliade, men nog talar bilden för sig själv...

Lucka tretton har därmed öppnats här, gott folk, så håll utkik under morgondagen för en öppning av den fjortonde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback