Varför jag behöver en laptop

1) Min stationära som jag varit tight med i ungefär sex års tid börjar sjunga på sista refrängen, och nu har den dessutom fått för sig att mitt Windows råkat ut för programvaruförfalskning. Med andra ord finns det senila tendenser, och inom en mycket snar framtid kommer jag vara tvungen att pensionera den i alla fall

2) Enligt mina kalkyler för mitt rums nya planlösning finns det inte längre plats för varken datorbordet Set eller pallen Vitamin, och av förklarliga skäl befinner sig även mr Dell i farozonen. För att göra mina visioner till verklighet, och framförallt för att jag ska kunna ha plats med den nya sängen, måste det helt enkelt lämnas plats för en mer flexibel upplaga

3) För att jag ska kunna vara ännu lite mer "on-demand" i den ständigt utvecklande IT-branschen krävs det att jag har de bästa förutsättningarna. Det har jag verkligen inte med mr Dell, men jag är rätt säker på att jag skulle kunna ha det med någon yngre

4) Den dagen då jag lyckats ta tag i mitt liv och bestämt min framtida väg till vidare studier kommer jag att behöva en bärbar dator, och med tanke på att jag sakta men säkert gör små stapplande framsteg (att jag bestämt mig för att göra högskoleprovet väger i det här fallet riktigt tungt) så kan detta beslut förväntas fattas inom en period av ungefär ett år. Och för att kunna bli ännu mer säker i denna djungel av oändliga möjligheter kommer det ju inte precis att skada att jag kommer att ha tillgång till en dator vart jag än befinner mig i världen

5) Med tanke på att mina planer för det närmaste året kommer att innefattas av att jag är rätt långt ifrån allt här hemma, så hade det varit ganska praktiskt (och för min mors del även betryggande) att kunna hålla kontakt via mejl, bloggen och i form av
Brumme på resedagboken. Visst finns det tillgång till internetcafé, men det är ju både bättre och billigare med flexibelt WiFi på hostelrummen

6) Av rent ergonomiska skäl skulle en laptop bespara en hel del. Pallen Vitamin är knappast någon höjdare för ryggen, och genom att investera i en laptop minskar jag risken att drabbas av musarm och andra välfärdsåkommor

7) Min åldrade mr Dell är långt ifrån multimediaanpassad, och då jag tillhör den generation som härjar vilt på både bilddagboken och Facebook bidrar det här till en hel del dötid. Minneskortläsare är en guds gåva till mänskligheten, och genom att investera i en laptop kan pappa få ha sin egen ifred


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback