Säg att du älskar mig

Har nyss sett klart filmen med denna titel, och det var minst sagt en gripande och stark film som verkligen berörde. Mina tårkanaler bokstavligen svämmade över och tårarna rann och målade krigsmålning i mitt ansikte i symbios med mascaran. Fy fan att sånt här verkligen händer, att så många kvinnor faller offer för våldtäkt och sexuellt ofredande. Stundtals kändes det som om jag skulle kasta upp där jag satt i vardagsrumsfåtöljen, och vissa stunder klarade jag nästan inte av att titta.
Hur kan vi tolerera ett samhälle där antalet anmälda våldtäkter ständigt stiger och där siffrorna under en femtonårsperiod har stigit med mer än 159%? Hur är det möjligt att så många gärningsmän undkommer sin dom och att tjejen i fråga blir den som får ta på sig ansvaret för det inträffade på grund av sitt val av klädsel? Hur är detta möjligt - jag förstår det verkligen inte!
Ska vi tolerera ett samhälle som ser ut på detta viset, och ska vi behöva finna oss i att merparten av den svenska befolkningen känner rädsla för att vistas utomhus? Ska vi tolerera ett samhälle där de skyldiga släpps fria och där den drabbade är den som får anpassa sig och säga upp allt det som man har lärt sig att kalla livet?

Kommentarer
Postat av: Jönne

Nu för tiden är det väldigt ovanligt att man skyller på tjejens klädstil. Men visst, det är hemskt. Våldtäktsmän är bland det hemskaste som finns!

2007-10-27 @ 08:31:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback