En helg genom Skåne

Ännu en helg är passerad och lagd i det förgångna, och det har varit en mycket uppskattad sådan.
Det hela började på Lunds central i...

Fredags då jag efter en smått panikartad och försenad bussfärd mötte upp Sara, vartefter vi lade benen på ryggen och genomförde en språngmarsch mot tåget. Oxies och Lundagårds kvicka kantspringare genomförde språngmarschen med önskvärt resultat, och tågresan upp mot Helsingborg kunde ta sin början. Efter en färd som tillbringats med mycket skratt och snack var vi framme vid stationen, och efter en smärre beslutsångest åtnjöt vi glass i solskenet vid Knutpunkten, allt efter ackompanjemang ifrån kyrkklockans melodiösa fanfar. En bussresa senare, och efter att vi passerat landsmärken som Gråläge, Domstensväg 111 och Fortet, anlände vi till det beryktade Stadshuset i Höganäs. Oroskänslorna tilltog drastiskt då en bil med nervevade rutor och högljudda reggaetoner plötsligt saktade in, men lyckligtvis dök vår rätta eskort i form av fröken Trulssons äldre syster upp kort därefter. När vi väl var framme blev det kramkalas och kärt återseende av födelsedagsbarnet Sara, följt av dennes 18-årsfest som kom att genomsyras av en imponerande tribute-DVD, långa samtalspromenader, påskyndade steg efter nämnandet av vandringssägnen och ofrivilligt våldgästande av grannens tomt. Det faktum att jag och fröken Öhrström knappast kände någon mer än Sara hindrade inte kvällen från att bli minnesvärd, och framåt natten somnade vi alla till extravaganta samtal om avgjutandet av Johnny Depps genitalier.

lördagsmorgonen var det strålande solsken, och vi fick erfara äkta sommarlovsfeeling med frukost i det gröna. Det underbara vädret gjorde plötsligt Sara påmind om avsaknaden av brillsen, men efter diverse eftersökningar återfanns dom som tur var nerpackade i väskan. Framåt tolvtiden var det dags att ta farväl av familjen Trulsson och påbörja resan hem igen, och efter en strapatsrik färd hoppade jag av i Lund. Ungefär samtidigt beklagade jag mig över min otroligt otympliga packning, men trots det var jag fast besluten om att äntligen införskaffa de omtalade solglasögonen. Iförd dessa styrde jag sedan kosan bort mot mammas jobb i väntan på hemfärd, och sen var det snabba ryck hem för att göra mig iordning inför nästa event.
Dressed for success, och efter en förargelseväckande bilfärd, hoppade jag på bussen mot Trelleborg för att bekanta mig med hållplatsen Karbingatan där Nisse cyklandes mötte mig. Efter att vi inhandlat förnödenheter i affären, och efter att vi samtidigt träffade Hanna (galet vad många goa Fight-tjejer man träffat på sistone) som var på genomfärd med pojkvännen, spatserade vi bort till den Nilssonska boningen. Vår välplanerade utgång och idiotsäkra planer skulle snart visa sig gå i stöpet, men trots detta blev det en oerhört rolig kväll med filmhyrning, sightseeing i Trelle, sentimentalitet och Seven up. Kanske var det de ihållande skrattsalvorna åt "Känner du fjärde?" som gjorde mig trött, men trots frånsomnandet lyckades jag åtminstone spana in hotshoten Jude Law ett uppskattat antal gånger tills natten och den tilltagande tröttheten tog överhanden.

Efter ett okänt antal snoozningar som återgäldades av telefonsamtalet vaknade vi på söndagsmorgonen och åtnjöt en frukost med rostat och ituslagna ägg tillsammans med Josh i Crazy in love. Senare var det dags för mig att ta avsked av Geschnisse och åka hem till Harlösa. Fram till dess att mitt självdisciplinerade jag övertalade mig att ta tag i pluggandet av idrottsteorin unnade jag mig nån timmes solande på altanen, vilket förhoppningsvis har gett någon nyans av resultat.
Kort sagt har det varit en mycket rolig och händelserik helg som har sträckt sig runt i stort sett halva Skåne, sen att det inte alltid blir som man har tänkt sig sätter bara extra krydda på vardagen.
Over and out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback